Dag 22 - Waar gaan we naar toe? - Reisverslag uit Alderney, Verenigd Koninkrijk van Adriaan en Gherina Koenen - WaarBenJij.nu Dag 22 - Waar gaan we naar toe? - Reisverslag uit Alderney, Verenigd Koninkrijk van Adriaan en Gherina Koenen - WaarBenJij.nu

Dag 22 - Waar gaan we naar toe?

Door: Gherina

Blijf op de hoogte en volg Adriaan en Gherina

08 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Alderney

Vanochtend werden we wakker in de haven van Alderney, 1 van de kleinere Kanaaleilanden. We kwamen er gisteravond aan om 23 uur, in het pikkedonker. De haven lag vol boten, die je dan pas op het laatste nippertje ziet opdoemen. Op zoek naar een ankerbol, want drijvende steigers hebben ze hier niet. Een ankerbol was op zich snel gevonden, maar om de boot daaraan vast te krijgen, met al die stroming, wind en golven, dat was nog geen sinecure, maar het is gelukt.
Na een snelle maaltijd (eieren, spek en sardientjes) snel het bed ingedoken, het slaapt wel heel erg lekker zo'n schommelende boot.

Het plan was om naar Brest te vertrekken, we hadden genoeg wind, windkracht 5 en 6, maar een groot gedeelte van de reis ook 7. De boot liep als een tierelier, zoals Adriaan dat graag zegt. De windrichting was voor Brest niet gunstig bleek al snel, Guernsey zou 't waarschijnlijk worden, maar later bleek dat ook niet haalbaar, vandaar dat we nu zitten te ontbijten in Alderney.
De havenmeester is al langs gevaren en heeft een informatieboekje aan boord gelegd en een registratieformulier.
Gisteren zijn we wel even in Frankrijk geweest onderweg, maar toch weer uitgekomen in de UK.

Na het ontbijt de bijboot opblazen, want voor zwemmen is het nog niet warm genoeg. Dat is de charme van dit eiland. We waren hier al eerder in 2003, het is een piepklein eilandje, waar je voor anker gaat of aan een ankerbol aanlegt, met de bijboot naar de wal gaat om te douchen en boodschappen te doen.

In 2003 hebben we de Alderney race 'gedaan', dat hoefde dit keer niet, omdat we van de andere kant aankwamen. De Alderney race in een punt waar een aantal stromingen op elkaar komen, waardoor er soms wel een verschil kan ontstaan van 2 meter, met een stroming die wel kan oplopen tot 8 knopen.